طرز تهیه شکلات تخته‌ ای خانگی با پودر کاکائو

طرز تهیه شکلات تخته ای خانگی

طرز تهیه شکلات خانگی

شکلات سالهاست که جز خوراکی ، دسر و هدیه لوکس و شیک محسوب میشه خصوصا اگر شکلات دست ساز باشه و خاص. مثل شکلات‌های بن بن شوکوفل ، قلب سوپرایز ، باکس تراقل و شکلات تخته‌ای با مغز آجیل و میوه خشک. ببنیم طرز تهیه شکلات تخته‌ ای خانگی به چه صورت است.

وقتی هوس شکلات کنید، بیرون کردن فکر یک شکلات خوشمزه، شیرین که در دهان شما آب می‌شود کار بسیار سختی است. شما مجبور نیستید که بیرون بروید و شکلات بخرید تا فکرش از سرتان بیرون شود. ما به شما نشان می‌دهیم چطور شکلات خودتان را با استفاده از یک سری مواد اولیه‌ی ساده بسازید. با این حال مراقب باشید تهیه‌ی این شکلات‌ها آسان و خوشمزه است. وقتی کارتان را شروع کردید، سخت است که دیگر دست از درست کردنشان بردارید.

شکلات تخته ای را به دوصورت می‌توان تهیه کرد:

  1. شکلات کاملا خانگی‌
  2. استفاده از شکلات های کارخانه ای

طرز تهیه شکلات تلخ خانگی:

مواد اولیه:

  • ۳.۵ قاشق غذاخوری ( ۴۸ گرم) کره‌ی کاکائویی
  • ۳.۵ قاشق غذاخوری (۲۶ گرم) پودر کاکائو
  • ۱ قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) شکر
  • نصف قاشق غذاخوری (۳ میلی لیتر) عصاره‌ی وانیل

تمام مواد اولیه و لوازم را فراهم کنید

طبق تعریف، شکلات تلخ شکلاتی است که کره کاکائوی بیشتر و شیر کمتری داشته باشد. در واقع می‌توان شکلات تلخ را بدون شیر تهیه کرد، بنابراین اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید این شکلات برای شما عالی است. علاوه بر مواد اولیه شما به این وسایل نیاز خواهید داشت:

  • رنده
  • یک دیگ بخار دوتایی
  • ویسک فلزی
  • یک قالب آب نبات
  • مواد برای تزیین که اختیاری است، مانند آجیل یا میوه‌های خشک

طرز تهیه شکلات تخته ای

 

حمام بخار آب را گرم کنید:

در قابلمه‌ی زیری ۲.۵ سانتی متر آب بریزید. آن را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و بگذارید آب جوش بیاید. اگر دیگ بخار دوبل ندارید، نگران نباشید. در یک قابلمه‌ی معمولی کمی آب بریزید و از یک کاسه فلزی یا شیشه‌ای به عنوان قسمت بالای دیگ بخار استفاده کنید. مطمئن شوید که کف کاسه آب را لمس نکند وگرنه شکلات می‌سوزد و تمام زحمت شما بر باد می‌رود. در صورت لزوم کمی از آب آن را خارج کنید.

کره کاکائو را رنده و ذوب کنید:

اگر ابتدا آن را رنده کنید بسیار سریعتر ذوب می‌شود. اگر رنده ندارید یا می‌خواهید صرفه جویی کنید، می‌توانید کره کاکائو را به قطعات کوچک بشکنید. پس از جوش آمدن آب، کره کاکائو را در قسمت بالایی دیگ دوبل قرار دهید. از ویسک فلزی برای هم زدن استفاده کنید و مرتباً هم بزنید تا کاملاً آب شود.

نکته‌ی جالب: قاشق چوبی هنوز هم می‌توانند کمی از رطوبت درخت را داشته باشد، که می‌تواند در هنگام هم زدن آن را به شکلات منتقل کرده و ترکیب آن را تغییر دهد. هنگام مخلوط کردن شکلات حتماً از ویسک فلزی استفاده کنید.

در بعضی از دستورالعمل‌ها به جای کره کاکائو از روغن نارگیل استفاده می‌شود، اما روغن نارگیل باعث روغنی شدن شکلات می‌شود و باعث می‌شود به اندازه‌ی کافی شکلات یکدست و خامه‌ای نشود.

مواد باقی مانده را اضافه کنید:

پس از ذوب شدنِ کره کاکائو، پودر کاکائو را اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شود. وقتی پودر کاکائو ذوب شد و مخلوط ظاهری براق به خود گرفت، آن را هم بزنید تا نرم و خامه‌ای شود. وقتی شکلات خامه‌ای و براق شد، شکر و وانیل را اضافه کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود. حرارت دادن و هم زدن را ادامه دهید تا شکر ذوب شود. در صورت تمایل می‌توانید از عسل، شربت افرا یا هر نوع شیرین کننده‌ی دیگر به جای قند استفاده کنید.

شکلات را در قالب بریزید:

پس از ذوب شدن و ترکیب کامل تمام مواد، مخلوط را به طور یکنواخت در قالب خود بریزید. در صورت لزوم از کاردک برای یکدست کردن شکلات در قالب استفاده کنید. پس از پر شدن قالب، مواد تزیین که می‌خواهید را استفاده ‌کنید، مانند آجیل یا میوه‌ی خشک. سعی کنید مواد را به طور یکنواخت در کل شکلات پخش کنید.

می‌توانید از هر قالبی که دوست دارید برای این شکلات استفاده کنید، از جمله قالب شکلات تخته‌ای، قلبی یا هر طرح دیگر. اگر قالب شکلات ندارید، حتی می‌توانید از قالب‌های مکعب یخ هم استفاده کنید. شما می‌توانید از شکلات تلخ برای تهیه‌ی چیپس شکلات، ترافل و سایر شیرینی‌های خوشمزه استفاده کنید.

شکلات را خنک کنید:

شکلات را کنار بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود تا خیلی زود سفت نشود. هنگامی که به دمای اتاق رسید، قالب را به یک ظرف دردار گذاشته و به یخچال منتقل کنید تا حدود یک ساعت خودش را بگیرد.

شاید وسوسه شوید که از این قسمت صرف نظر کنید تا بتوانید زودتر از شکلات خود لذت ببرید، اما این کار را نکنید! اگر شکلات را خیلی زود در یخچال قرار دهید، ممکن است بلوری شود یعنی سطح شکلات مات و رگه‌دار شود.

شکلات را از قالب خارج کنید:

بعد از اینکه شکلات سفت شد آن را از یخچال خارج کنید. برای بیرون آمدن از قالب، قالب را برعکس و روی یک سطح صاف قرار دهید، سپس شکلات‌ها را جدا کنید. اگر قالب بیش از حد سفت شده است، شکلات را به مدت ۵-۱۰ دقیقه در فریزر قرار دهید و دوباره امتحان کنید. اگر شکلات بلافاصله بیرون نیامد، به آرامی با ته چاقوی آشپزخانه به پشت قالب ضربه بزنید. یا می‌توانید کل قالب را به آرامی روی یک سطح سخت و صاف بکوبید تا شکلات ها آزاد شود.

طرز تهیه شکلات شیری خانگی:

  • ۵.۵ قاشق غذاخوری (۷۵ گرم) کره‌ی کاکائو یا کره‌ی ساده
  • ۹.۵ قاشق غذاخوری (۷۵ گرم) شکر بلوری یا پودر قند
  • ۶ قاشق غذاخوری ( ۲۵ گرم) شیرخشک
  • ۴ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) پودر کاکائو
  • کمی نمک

لوازم خود را تهیه کنید:

تهیه‌ی شکلات شیری شباهت زیادی به تهیه‌ی شکلات تلخ دارد. تفاوت عمده این است که شکلات شیری ​​دارای پودر شیر است. وقتی شکلات شیری درست می‌کنید، لازم نیست فقط چیپس شکلاتی درست کنید. می‌توانید از آن برای تهیه شکلات، سس‌ها و سایر خوراکی‌های جالب استفاده کنید. برای تهیه‌ی چیپس شکلات شیر، به مواد اولیه و ابزارها زیر احتیاج دارید:

  • یک دیگ بخار دوبل
  • یک قاشق فلزی
  • یک ویسک
  • کاغذ روغنی
  • یک خلال دندان

کره کاکائو را رنده و ذوب کنید:

شما می‌توانید کره کاکائو را به قطعات کوچک هم خرد کنید، هر دو روش جواب می‌دهد! کره کاکائو را داخل دیگ دوتایی با حرارت متوسط ​​بریزید. همچنین می‌توانید از یک کاسه که روی قابلمه ای حاوی ۲.۵ سانتی متر آب روی حرارت متوسط ​​قرار گرفته استفاده کنید. با قاشق فلزی هم بزنید تا کره کاکائو ذوب شود.

برای جلوگیری از سوزاندن شکلات، مجدداً ببینید که کف کاسه به آب نخورده باشد. اگر چنین است، فقط کاسه را برداشته و مقداری از آب را خارج کنید.

مواد باقی مانده را اضافه کنید:

کمی نمک و سپس پودر کاکائو اضافه کنید. هم بزنید تا مخلوط شود، سپس شکر را اضافه کرده و هم بزنید. وقتی همه‌ی اینها ترکیب شد، شیرخشک را اضافه کنید و هم بزنید تا همه با هم مخلوط شود. پس از ترکیب کامل مواد، شکلات را کاملاً هم بزنید تا براق شود. شاید بخواهید در تهیه‌ی شکلات به جای شیر خشک از شیر مایع استفاده کنید. شیر مایع حاوی مقدار زیادی آب است و آب توسط شکلات جذب شده، که باعث کلوخه شدن آن می‌شود.

شکلات چیپسی را شکل دهید:

شکلات را با قاشق داخل قیف که سری دایره‌ای دارد بریزید. تکه‌های شکلاتی به اندازه‌ی نخود روی ورق پخت روغنی بریزید. در حالی که شکلات هنوز گرم است، یک خلال دندان را در مرکز هر چیپس فرو کرده و بلند کنید تا یک قله در وسط آن ایجاد شود.

اگر قیف ندارید، از یک کیسه فریزر استفاده کنید. کیسه را از شکلات پر کنید و با قیچی سوراخ کوچکی را در یکی از گوشه‌های آن ایجاد کنید. شکلات را همانند قیف از سوراخ خارج کنید. اگر چیپس شکلات کامل و یکنواخت نیست نگران نباشید. آنها هنوز هم طعم خوشمزه‌ای خواهند داشت. وقتی ریختن چیپس‌ها به پایان رسید، آنها را کنار بگذارید تا در دمای اتاق خنک شوند. وقتی خنک شدند، آنها را به یک ظرف در دار گذاشته و به یخچال منتقل کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه شکلات تخته‌ ای کاملا خانگی

  1. برای آماده کردن این نوع شکلات به مواد زیر نیاز داریم:
    پودر کاکائو درجه ۱ ………………………………………………………..۲۰۰ گرم
    (ترجیحا از پودر کاکائوی هلندی و در صورت نبودن از پودر کاکائوی ترک استفاده شود)
  2. کره ی نرم شده …………………………………………………………….۱۰۰ گرم
    (ترجیحا از کره ی برند شَکِلّی استفاده کنید.چراکه دارای کیفیت بهتری است.)
  3. آب ……………………………………………………………. برای بن ماری کردن
  4. شکر………………………………………………………………………..۱۰۰ گرم
  5. پودر قند……………………………………………………………………..۵۰ گرم
  6. شیر …………………………………………………………………….. ۲ قاشق غذاخوری
  7. قالب شکلات تخته ای

دستور تهیه شکلات تخته ای خانگی

کره ی نرم شده را با پودر کاکائو مخلوط میکنیم و یک ترکیب خمیری بدست می آید.سپس مخلوط را بن ماری میکنیم.(روی یک کتری آب یا قابلمه با آب در حال جوش قرار میدهیم.)

در همین حین شکر را کم کم اضافه میکنیم و سپس پودر قند را به مخلوط اضافه کرده و مداوم هم میزنیم. حالا نوبت اضافه کردن شیر است.شیر را بصورت کم کم و با هم زدن مخلوط اضافه میکنیم.

مخلوط از حالت خمیر به صورت شکلات در می آید و با بلند کردن قاشق به غلظتی مانند شکلات های آب شده ای که تا بحال دیده اید در می آید.

در این زمان مخلوط را از روی حالت بن ماری برداشته و کمی از دمای آن کاسته شده و سپس داخل قالب میریزیم. در صورت تمایل می توانید روی قالب پرشده از شکلات،قطعات میوه خشک و یا آجیل قرار دهید و سپس در یخچال بگذارید.

اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال بماند.پس از خارج کردن از یخچال به آهستگی از قالب خارج کنید.

شکلات شما آماده است.

طرز تهیه شکلات تخته‌ ای خانگی با استفاده از شکلات آماده

شکلات آماده را داخل مایکروفر اول بصورت ۱ دقیقه و بعد هر ۳۰ ثانیه چک کنید که ذوب شده باشد ولی نباید بسوزد. دمای آن به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد ، دیگر نباید دما ببیند.

سپس روغن مایع را اضافه کرده و خوب هم میزنیم.قالب شکلات را در جای مسطح قرار داده و شکلات را داخل قالب ریخته و با هرآنچه که دوست داریم لابه لای آن یا روی شکلات نیمه جامد میریزیم.سپس به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال میگذاریم.

10 پاسخ به “طرز تهیه شکلات تخته‌ ای خانگی با پودر کاکائو”

  1. زهرا یعقوبی گفت:

    سلام شکلات تخته ای میشه واقعا ؟؟

  2. زهرا یعقوبی گفت:

    سلام مقدار شیر میگید؟؟

  3. آنا گفت:

    ببخشید به جای شیر چی میتونیم بریزیم؟اخه شیر تاریخ انقضاش محدوده و ممکنه شکلاتمون فاسد بشه

  4. تانیا گفت:

    جایگزین شیر چی‌میتونه باشه بخاطر اینکه شیر تاریخ انقضا داره

  5. نگین گفت:

    من درست کردم تو دمای محیط آب میشد..چه کار کنم زود ذوب نش؟

    • ادمین گفت:

      سلام دوست عزیز
      یا پودر کاکائو مرغوبی استفاده نکردید و یا اگر از شکلات آماده استفاده کردید زیاد حرارت دیده و یا روغن اضافه شده بیش از اندازه بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با این مقاله
تمپر کردن شکلات

تمپرینگ شکلات Tempering چیست؟ اصطلاح تمپر کردن Tempering برای شکلات به معنی آب کردن شکلات با دمای مشخص و خنک کردن آن تا رسیدن به دمای مناسب قالب زنی و  فرم دهی به آن است. فرق تمپر کردن با آب...

3,459 بازدید
قالب پلی کربنات

قالب پلی کربنات چیست قالب پلی کربنات را معمولاً برای ساخت شکلات‌های جذاب بن بن یا همان شکلات قالبی گاناش دار همینطور در تهیه ترافل مورد استفاده قرار می‌دهند. قالب پلی کربنات همان‌طور که از اسم آن پیداست از پلیمرهای...

3,831 بازدید
قلب سوپرایز ولنتاین

قلب شکلات سوپرایز در طرز تهیه شکلات قلب سوپرایز ، شکلات به دلیل خاصیت نیمه جامدش در حالت گرم کردن بسیار شکل‌پذیر است و در هر قالبی فرم همان قالب را می‌گیرد ولی به چند نکته بسیار اساسی در قالب‌گیری...

3,379 بازدید