طرز تهیه شکلات دست ساز

شکلات دست ساز

برای طرز تهیه شکلات دست ساز ابتدا به ماهیت شکلات توجه کنیم. شکلات در اصل به دو شکل جامد، نیمه جامد در می‌آید. شکلات نیمه جامد ماده بسیار منعصفی است که در هر قالب شکل همان را به خودش میگیرد. از جدیدترین و بروزترین شکلات‌ دست ساز میتوان به شکلات بن بن و ترافل اشاره کرد که جز حرفه‌ای‌ترین شکلات‌ها در حال حاضر است.

فر‌آیند تهیه شکلات دست ساز  از آب کردن شکلات‌های مخصوصی شروع شده و به خارج کردن از قالب مورد نظر ختم می‌شود. که انواع مختلف شکلات از طرز تهیه شکلات تخته ای خانگی گرفته تا تهیه بن بن گاناش دار حرفه‌ای همچنین شکلات سوئیسی که بسیار هم محبوب است را می‌توان ساخت.

مواد لازم برای تهیه شکلات دست ساز

  • شکلات مناسب آب‌ کردن
  • استفاده از مایکروفر یا روش بن ماری
  • قالب مناسب شکلات
  • مواد دلخواه برای فیلینگ شکلات دست ساز

انواع شکلات آب‌کردنی

شکلات‌هایی که برای آب‌کردن به درد میخورند معمولا بصورت عمده‌ای از تولیدات داخلی که کامپاند گفته میشود تا محصولات خارجی که به شکلات واقعی یا همان بلژیکی معروف‌اند تهیه میشوند.

منظور از عمده بصورت بسته های یک،دونیم و پنج کیلویی است.

البته در مقدارهای کمتر ولی با قیمت بالاتر در برخی از لوازم قنادی‌ها بفروش میرسد، که خیلی بصرفه نیستند.

این شکلات‌ها در صورت آب‌کردن و ذوب شدن کیفیت خود را از دست نداده و میتوانید سه یا چهار مرتبه آن را گرم و مورد استفاده قرار دهید.

ولی این کار را بیش از اندازه تکرار کنید چون روی کیفیت و براقی شکلات نهایی تاثیر میگذارد.

عوامل تاثیرگذار در طرز تهیه شکلات دست ساز

  • انتخاب شکلات مرغوب
  • انتخاب قالب مناسب
  • شرایط نگهداری شکلات آماده شده

قالب شکلات دست‌ساز

قالب‌های شکلات از هر چیزی که بتوان شکلات را داخل آن ریخت و شکلات آب شده شکل آن را بگیرد می‌توان استفاده کرد. از کاغذهای فرم دار گرفته تا ظروف شیشه‌ای، طلقی، قالب پلی کربنات و سیلیکونی.

کاملاً بستگی دارد به این‌که چه شکلی و فرمی از شکلات را بخواهید و برای چه منظور مورداستفاده قرار دهید.

مدل و طرح‌های شکلات دست‌ساز

شکلات را می‌توان به شکل‌های سنتی و مصرف خانگی تا طرح‌های بسیار شیک و متنوع با رنگ‌آمیزی‌ شکلات به‌ شکل مدرن درست کرد و بسته‌بندی نمود.

از نمونه‌های مصرف خانگی می‌توان به درست کردن دسرها و یا جای دسر (به عنوان ظرف دسر) از شکلات استفاده کرد ولی برای ارائه حرفه‌ای شکلات‌ها می‌توان به

  • شکلات‌های تخته‌ای یا تبلتی
  • شکلات‌های بن بن
  • چاکلت بار
  • پاپسیکل
  • کندی بار

و موارد بسیاری دیگر اشاره نمود که هر روز هم به طرح و نام‌های آن‌ها افزوده می‌شود.

شکلات دست ساز

خارج کردن شکلات دست‌ساز از قالب

برای خارج کردن شکلات‌ها از قالب‌های مختلف روش‌های تقریباً یکسانی وجود دارد. برای این منظور به چند نکته باید توجه کرد.

  • پوسته گیری شکلات باید با دقت و ظرافت کافی انجام گیرد تا زیادی شکننده نباشد.
  • قالب‌ها را وقتی از یخچال بیرون می‌آورید نباید خیلی در محیط بیرون قرار بگیرند و سریع باید از قالب خارج شوند چون روی شفافیت نهایی شکلات تأثیر دارند.
  • سعی کنید خیلی با دست قالب را لمس نکنید چون گرمای بدن به شکلات‌ها منتقل می‌شود و از کیفیت ظاهری آن‌ها کم می‌کند.
  • شکلات‌ها را قبل از خارج کردن از قالب چند دقیقه (میانگین ۵ تا ۱۰ دقیقه) داخل فریزر قرار دهید تا راحت‌تر از قالب جداشده و تکه‌تکه نشوند.

نگهداری شکلات دست‌ساز

پس از خارج کردن شکلات از قالب سعی کنید آن‌ها را در دمای ۱۶-۱۲ درجه سانتی‌گراد قرار داده و از گذاشتن مواد غذایی مرطوب در کنار آن‌ها و یا در یخچالی که شکلات‌ها را قرار دادید اجتناب کنید زیرا رطوبت داخل یخچال باعث کدر شدن شکلات شده و از زیبایی و درخشانی آن‌ها می‌کاهد.

همین‌طور دمای پایین یخچال‌های معمولی نیز بر کیفیت و ظاهر شکلات‌ها بسیار تاثیرگذارند.

خرید شکلات دست ساز بلژیکی از پرتنوع‌ترین شکلات فیلینگ‌دار و از مرغوب‌ترین مواد اولیه در فروشگاه آنلاین شوکوفل موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط با این مقاله
طرز تهیه شکلات مغزدار

طرز تهیه شکلات مغزدار کمتر کسی ست که شکلات مغزدار دوست نداشته باشد. طعم یکی از این شکلات‌های خوشمزه در کنار یک فنجان چای تازه دم می‌تواند بسیار دلچسب و فوق‌العاده باشد در این مقاله قرار است طرز تهیه شکلات...

3,718 بازدید
طرز تهیه‌ی ترافل با بیسکوئیت

طرز تهیه‌ ترافل با بیسکویت خوردن ترافل‌های بیسکویتی همیشه لذت‌بخش است و بر حسب اتفاق تهیه کردن آنها نیز بسیار ساده و نسبتاً کم‌هزینه است و نیاز به پخت هم ندارد. روش‌های طرز تهیه‌ی ترافل با بیسکویت مانند بسیاری از...

2,903 بازدید
طرز تهیه‌ی ترافل شکلاتی با کیک

روش درست کردن‌ ترافل شکلاتی با کیک به جرات می‌توان گفت ترافل شکلاتی یکی از چند طعم ترافل است که با طعم فوق‌العاده و خوشمزه، که در دهان ذوب می‌شود، می‌تواند یک گزینه‌ی بسیار وسوسه‌انگیز برای سرو در کنار یک...

2,764 بازدید